lördag 18 april 2009

Kantarellrulle

125 g matfett
2 ½ dl vetemjöl
3 dl mjölk
4 ägg
Fyllning:
3 msk matfett
400 g kantareller eller annan färsk svamp
4 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 ½ dl grädde
salt, peppar
1 dl riven ost

1. Lägg matfett, mjöl och mjölk i en kastrull. Värm under omrörning till en tjock smet som släpper kastrullens kanter.
2. Ta kastrullen från värmen och vispa ner äggen, ett i taget. Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. Grädda i 200 gr, 20 min. stjälp upp på bakpapper.
3. Smält matfettet i en kastrull. Fräs svampen tills det knäpper. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt mjölk och grädde och koka upp under omrörning. Låt koka i 5 min.
4. smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen på botten. Rulla ihop och lägg på en bakpappersklädd plåt.
5. Strö över ost och gratinera i 225 gr i 10 min. servera med sallad. Öka på tiden i ugnen till ca 20 min om rullen är kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
En kvinna mitt i livet. Som ser framåt, mot nya spännande mål..... Motto: "Det gör inget om man är vacker - bara man är snäll"