fredag 17 april 2009

File mignons black and white

Receptet är beräknat till fyra portioner.

Ingredienser:
· 300 g oxfilé
· 300 g kalvfilé
· salt
· peppar
· 1 ½ msk smör eller margarin
· vit sparris
Tryffelsås
· 2 msk hackad lök
· 2 dl stark köttbuljong
· 1dl rödvin
· 1 ½ msk soja
· 1 liten burk tryffel
Bearnaisesås
1 paket bearnaisesås 200 g. Helst ska man så klart göra den själv.
Börja med tryffelsåsen. Fräs lök och peppar lätt i 1 ½ msk matfett. Pudra över lite mjöl och fräs någon minut. Späd med buljong och vin som vispas i. Tillsätt soja och tryffelspad och låt såsen sjuda i 8-10 min. Sila sedan såsen och blanka av med 1 msk smör.
Skär sedan varje filésort i 4 bitar. Platta till dem och krydda dem. Stek filéerna i cirka 2 min.
Lägg upp köttet på tallrikarna. Strö hackad tryffel över oxfiléerna och täck med tryffelsåsen. Värm sparrisen i sitt spad och fördela den över kalvfiléerna. Klicka över med lite bearnaisesås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
En kvinna mitt i livet. Som ser framåt, mot nya spännande mål..... Motto: "Det gör inget om man är vacker - bara man är snäll"